Sociální podnik
Společnost se hlásí k principům sociálního podniku. Zavazuje se tyto principy naplňovat vytvářením vhodných pracovních podmínek pro lidi se zdravotním postižením a podporovat pracovní a sociální dovednosti pro zlepšení jejich kvality života. Společensky prospěšným cílem je vytvářet a udržovat pracovní místa pro znevýhodněné osoby, zejména pro osoby se zdravotním postižením, v souladu s principy sociálního podniku.
01
Společenská prospěšnost v oblasti zaměstnávání a sociálního začleňování osob znevýhodněných na trhu práce.
Jedním z hlavních cílů společnosti je vytváření a udržení pracovních míst pro osoby se sociálním a zdravotním znevýhodněním a dále pro skupiny osob, jimž hrozí sociální vyloučení jako například lidé dlouhodobě nezaměstnaní, s nízkými příjmy, s nízkým vzděláním, nekvalifikovaní, rodiny s jedním rodičem.
02
Zaměstnávání min. 30 % osob znevýhodněných na trhu práce, kterými jsou osoby se zdravotním postižením (OZP)
Náš podnik je zaměřen na zaměstnávání osob se zdravotním postižením (OZP), podle § 67 zákona č. 435/2004 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, přičemž
je uznán jako zaměstnavatel na chráněném trhu práce.
Z tohoto vyplývá i struktura zaměstnanců v roce 2024, kdy firma z celkového počtu 91 zaměstnanců zaměstnávala 86 OZP (z toho 16 OZP se třetím stupněm invalidity) Z celkového počtu zaměstnanců tedy více než 94 % tvoří OZP. Jelikož mají OZP z titulu jejich postižení zkrácené pracovní úvazky,
v přepočtením stavu se jednalo o 39,08 úvazků z toho 36,70 úvazku příslušelo OZP (přičemž 7,18 úvazku náleží OZP
ve třetím stupni invalidity) Dle přepočteného stavu jsme tedy v Q1 a Q2 roku 2024 zaměstnávali více než 36 % OZP
s úvazkem 0,4 a vyšším.
03
Integrace a rozvoj zaměstnanců znevýhodněných
na trhu práce prostřednictvím personálních
a integračních nástrojů, které umožňují zaměstnanci výkon pracovní činnosti a zároveň přispívají k řešení jeho individuálních specifických potřeb (např. individuální plány rozvoje zaměstnanců)
Našim zaměstnancům pravidelně zajišťujeme zvýšení kvalifikace prostřednictvím různých druhů vzdělávání, které jsou realizovány na základě individuálního plánu a konzultací s konkrétním zaměstnancem. Ve firmě
je zřízena pozice integračního personalisty, kterou z titulu svého vzdělání zajišťuje zaměstnanec firmy. Tento poskytuje pravidelné konzultace pro
zaměstnance v minimálním rozsahu 4 hodiny týdně. Dále je zřízena taktéž pozice firemního právníka, který poskytuje odbornou pomoc zaměstnancům, kteří se dostali například do problémů s dluhy a svoji situaci neumějí nebo nemohou sami řešit, a to taktéž v rozsahu 4
hodiny týdně, případně individuálně dle rozsahu problému. Všem zaměstnancům je tedy poskytováno psychosociální poradenství, poradenství a opora ve sféře finanční, dluhové i daňové. Pro konkrétní zaměstnance z cílové skupiny zajišťujeme například i přípravu procesu
pro povolení oddlužení. Průběžně probíhají pohovory s OZP zaměřené
na zhodnocení jejich pracovních výsledků a dalšího rozvoje jejich potenciálu na trhu práce.
04
Zapojování zaměstnanců a členů do směřování podniku na základě vypracované strategie.
Zaměstnanci sociálního podniku se aktivně zapojují do dění
a celkového směřování podniku. Interní komunikace probíhá
v rámci pravidelných porad a také prostřednictvím MS Teams.
OZP se přímo podílejí na řídících funkcích ve firmě a mají tak přímý vliv na její směřování. Minimálně 2x ročně jsou realizovány strategické porady (teambuildingy) se všemi
zaměstnanci k dalšímu směřování strategie rozvoje podniku. Pravidelně je prováděno zjišťování spokojenosti zaměstnanců prostřednictvím interního anonymního dotazníku
a se zjištěnými výsledky je nadále pracováno v naší strategii rozvoje. Mají tak možnost dát najevo spokojenost
či nespokojenost se svou pracovní pozicí, náplní práce
či informovaností. V neposlední řadě v tomto ohledu probíhá také diskuse o podnětech k fungování jejich pozice.
05
Reinvestice min. 51 % zisku do rozvoje sociálního podniku anebo do naplnění jeho společenské prospěšnosti.
V minulých letech naše firma vytvářela provozní zisk, který je účtován na položku 428 nerozdělený zisk minulých let řádek v rozvaze A.IV.1, který byl plně reinvestován do rozvoje sociálního podniku a zlepšení pracovních podmínek pro zaměstnance. V roce 2023 a 2024
se prozatím jednalo o celkem 3.700 tis. Kč na rozvoj webových stránek a webové infrastruktury, která má za cíl zásadním způsobem ulehčit zaměstnancům výkon jejich zaměstnání. Potřeba nového zpravodajského webu by nikdy neměla vzejít jen z nutkavé touhy samotného marketingu. Jde o velmi důležitý nástroj každého zaměstnance v komunikaci a propagaci celé firmy. Dále byly v letech 2022-2024 zakoupen software, technologie a výpočetní technika pro
zjednodušení a zefektivnění práce našich zaměstnanců v celkové výši 800 tis. Kč. V rámci účetní závěrky za rok 2024 bude v souladu
se zásadami sociálního podniku uvedena informace o pohybech
na uvedených účtech vč. sdělení, do čeho byl zisk reinvestován.
06
Nezávislost v manažerském rozhodování a řízení
na externích zakladatelích nebo zřizovatelích.
Nezávislost v manažerském rozhodování je zajištěna jediným jednatelem, který plně rozhoduje a řídí firmu po konzultaci s jediným společníkem firmy.
07
Lokalizace, podpora místní ekonomiky a spolupráce
s místními aktéry.
Mezi naše významné odběratele v Praze a Středočeském kraji řadíme např. Magistrát hl.m. Prahy, MČ Praha 11 a 14, Pražskou teplárenskou, Magistrát města Mladá Boleslav, Oblastní nemocnice v Mladé Boleslavi, Benešově a Kladně, Město Rudná… K dobré spolupráci přispívá i využití našich lokálních dodavatelů, např. Mafra, Svoboda press, Triangl, Vaše IT, Boland, MČ Praha 8, CM Property a další.
Naše firma a její představitelé zároveň spolupracují s místními iniciativami v rámci práce s osobami se zdravotním postižením. Rozvíjíme spolupráci s nestátními neziskovými
organizacemi, úřady práce a obecními úřady při vytváření
a udržování pracovních míst pro osoby se sociálním
a zdravotním znevýhodněním. S úřadem práce jsme
v neustálém kontaktu, jak pro poradenství ohledně CHTP, tak z důvodu náboru. Regionální vydavatelství se účastní burzy pro OZP konané Úřadem práce v Hradci Králové, kde jsme
po krátké prezentaci společnosti a volných pozic, mohli ihned komunikovat s případnými uchazeči. Spolupracujeme například se státní neziskovou organizací NAUTIS (Národní ústav pro autismus, z.ú.), který nás oslovil v roce 2020
s nabídkou spolupráce při náboru nových uchazečů pro online zpravodajství a který prostřednictvím systému celoživotní podpory poskytuje lidem s autismem takové služby, aby se vzdělávali, užívali si života a pracovali.
Dále spolupracujeme od roku 2020 s asociací Rytmus –
od klienta k občanovi, z.ú., kde se prostřednictvím nabídky zaměstnaní snažíme pomáhat lidem s postižením žít běžný život, kdy například zájemkyně o pozici u nás byla ve 3. stupni invalidity a potřebovala plnou asistenci. Proběhlo pár adaptačních schůzek a paní k nám nastoupila. V rámci komunitních center máme navázánu od roku 2021 spolupráci s Fokus Praha z.ú., kteří jsou zásadní součástí regionálního systému péče o lidi s duševním onemocněním kde řešíme převážně administrativu u uchazečů/zaměstnanců, kteří nemají přístup k elektronické komunikaci, či jinému technickému vybavení. Dále spolupracujeme s neziskovým spolkem ZaHRÁTka z.s. z Hostivice – Praha západ, kde formou sponzorských darů ve smyslu tiskovin, menších dárkových předmětů apod. pomáháme tomuto spolku při pořádání různých akcí pro maminky a tatínky s dětmi
z regionu Praha – západ.
08
Environmentální zodpovědnost ve všech fázích podnikání, tzn. při výrobě výrobků nebo poskytování služeb včetně environmentálně příznivého úřadování.
Podnik má formulované zásady environmentálně šetrného podnikání (odkaz zde), tzn. že při veškerých svých činnostech se společnost snaží co nejméně zatěžovat životní prostředí, chovat se jako dobrý hospodář v souladu s udržitelným rozvojem, k tomu vede všechny své
zaměstnance. Motivujeme své zaměstnance klouzavou pracovní dobou a tím i lepší možností využívat veřejnou hromadnou dopravu. V našich kancelářích a u zaměstnanců nevytváříme zbytečný odpad, popř. se jej snažíme recyklovat či řádně vytřídit a využíváme pouze opakovaně využitelné nádobí a karafy na vodu – žádný plast,
a to v rámci strategického rámce Česká republika 2030 „dostbyloplastu“ a „odpovědné nakupování“. V rámci našeho podnikání využíváme pouze dodavatele (tiskárny), kteří dodávají nenatíraný ofsetový papír, povrchově klížený, vyrobený
ze 100 % recyklovaných vláken a trvale udržují vysoký standard ochrany životního prostředí dle ISO 14001:2016. Příkladem spolupráce jsou firmy Triangl, a.s (Letňany – Praha), či Svoboda Press s.r.o. (Praha 10). Odebíraný papír obsahuje recyklovanou složku. V tomto ohledu tak zohledňujeme další environmentální aspekty výroby i spotřeby a
na dosažení tohoto zohlednění spolupracujeme s výše uvedenými místními aktéry. Tyto zásady naplňujeme v praxi například skutečností, že náš vozový park je poháněn především elektro vozem šetrným k životnímu prostředí.